Seizoen afgesloten met overwinning !

Michaël wint bij de supernationals

Foto Johan Dingenen

Michaël De Keersmaecker sluit seizoen af met een overwinning in Maasmechelen en top5 in het Europees kampioenschap.

Het seizoen zit erop voor Michaël De Keersmaecker. De JDK rijder uit Londerzeel heeft er een volledig Europees seizoen opzitten, aangevuld met enkele wedstrijden voor het Belgisch kampioenschap.

Michaël is ontegensprekelijk de beste Belgische vertegenwoordiger ooit in de geschiedenis van de rallycross. Als uitschieters kunnen we twee Europese titels noteren met de Opel Corsa (2007) van het gerenommeerde RML Motorsport in Divisie 1A (Super 1600) en met de G&A-BMW bij de TouringCars in 2008. Nadien liet hij met de Ford Focus WRC mooie dingen zien bij de SuperCars of de koninginnenklasse van het rallycross.Reeds vorig seizoen had hij tijdens het Europees kampioenschap zijn zinnen gezet op een podiumplaats. Toen blonk hij ondermeer uit in Valkenswaard waar hij alle toppers een neus zette door de pole te pakken en de wedstrijd te domineren tot hij wegviel door technische averij. Ook dit seizoen had de JDK rijder de lat bijzonder hoog gelegd met minstens één podium en/of overwinning en een eindplaats binnen de top 5. Dat laatste heeft hij met bravoure gerealiseerd, maar een overwinning of een podiumplaats zat er niet in. De Fordpiloot was er enkele malen heel dicht bij, maar Dame Fortuna was hem niet gunstig gezind.

“Ik ben niet ontevreden over mijn Europees seizoen, maar er had meer ingezeten. Ik ben er driemaal brutaal afgereden door Hvaal en vooral Doran. Dit, gecombineerd met enkele technische tegenslagen zoals het stuurhuis in Maasmechelen en de gasklep in Duitsland hebben me zeker enkele podiumplaatsen gekost. Ik had voor het seizoen een plaats binnen de top 5 vooropgesteld en heb dat ook verwezenlijkt. Maar gezien de punten die ik verloor door die aanrijdingen en de technische problemen had ik binnen de top 3 kunnen eindigen. Tijdens de laatste wedstrijd in Duitsland was alleen Timerzyanov reeds zeker van de titel en was een derde plaats voor mij nog mogelijk. Maar het kalf was ervoor reeds verdronken in Finland, Oostenrijk en Hongarije. Maar ondanks enkele gemiste podiumplaatsen mag ik wel best fier terug blikken op het seizoen 2012. Onze Ford Focus WRC is van een oudere generatie dan de Citroën DS3 en de Ford Fiësta die over een betere tractie beschikken en bovendien weegt onze wagen een 50-tal kg zwaarder. Maar ik kon rekenen op een wagen die telkens in goede conditie verkeerde, waarvoor mijn oprechte dank naar de volledige crew toe binnenJDK Racing”.

Momenteel is Michaël De Keersmaecker zich aan het focussen op volgend seizoen waarbij hij momenteel nog niet in zijn kaarten laat kijken. De evenwichtskunstenaar uit Londerzeel was ook enkele malen te gast in het Belgisch kampioenschap waarin hij met een Volvo 242 van Baelus het spektakel verzorgde bij de SuperNationals. Hij tilde de Volvo via zijn eigen afstelling naar een hoger niveau en won met veel overtuiging de laatste twee wedstrijden. Een bewijs dat hij ook de technische kant van de zaak perfect beheerst.

“Ik was van plan om afgelopen weekend zowel aan te treden bij de SuperCars met de Focus als bij de SuperNationals met de Volvo”, gaat Michaël verder. “Maar als ik het fun gehalte en de chrono’s vergelijk, dan is de rekening snel gemaakt. De Volvo waarmee ik onderweg ben beschikt nog steeds over een achtklepper motor en een H-bak tegenover de overgrote meerderheid die met meer geëvolueerd materiaal aan de start komen. Het gaat trouwens loeihard in de SuperNationals. Als ik dan de chrono’s bekijk van afgelopen weekend, realiseer ik met de overjaarse Volvo een vijfde en derde chrono tussen de SuperCars. Ik ben amper drie à vier seconden minder snel dan de snelste piloten binnen de SuperCars, en dat voor een fractie van de prijs. Dan is de rekening snel gemaakt en laat ik de Focus liever thuis. Ik heb me super geamuseerd en het is zeer spijtig dat kampioen Bex wegviel door een aanrijding. Het had een zeer warm duel kunnen worden”.

Categorieën: Nieuws | Geschreven door Gino Wallaert

Comments are closed.