Michaël De Keersmaecker trekt ten oorlog!

size_JDKracing

Na twee Europese titels en drie Europese vice-titels is Michaël De Keersmaecker heel blij om aan te kondigen dat hij alle negen races van het FIA Europees Rallycross Kampioenschap zal betwisten.

Wanneer hij zijn keuze voor het RallycrossRX kampioenschap bekend maakte, zei De Keersmaecker: “Vorig seizoen stond ik in op één na alle A-finales van de Supercars, tegen al de piloten die nu ook kiezen voor het FIA Europees Rallycross Kampioenschap. Ik voel me dan ook helemaal thuis in RallycrossRX. Dit seizoen wordt een van de zwaarst bezette rallycross series ooit met vele bekende teams en piloten. Ik wou zeker geen stap terugzetten in niveau en daarmee was de keuze snel gemaakt. Langs de andere kant is mijn Ford Focus WRC op papier één van de langzaamste wagens in het impressionante veld deelnemers van RallycrossRX. Om dit op te vangen zal ik daarom diep moeten tasten in de 12 jaren ervaring die ik heb opgedaan in rallycross en circuitkennis, gecombineerd met de betrouwbaarheid van de Focus die zowat 40 kg zwaarder is dan de Supercars van de laatste generatie.”

Het is geen geheim dat zijn tegenstanders De Keersmaecker niet onderschatten, omdat hij in zijn spectaculaire stijl altijd snel is en nooit de rechtervoet van het gas haalt tot na de zwart-wit geblokte vlag.

We staan dus terug aan de start met de Ford Focus uitgerust met een gloednieuwe koppelmotor uit de ateliers van Mike Callahan Motorsport. Daarbij zijn we nog in onderhandeling met Duxe Engine Works met het oog op data logging en het mappen van de motor. Tijdens het kampioenschap beschik ik over slechts 2 mekaniekers in tegenstelling tot de veel grotere top teams in het kampioenschap. Als team gaan we dan ook vanuit de positie van underdog spelen en daar zoveel mogelijk profijt uit proberen te halen. In deze optiek hebben we de look van het team veranderd: we komen agressief uit de hoek met militaire kleuren. De helm op de flank verwijst naar de Galliërs, en volgens Caesar waren de Belgen de dappersten van alle Galliërs. Dit jaar wordt het oorlog met negen veldslagen! Op dit moment zijn er 15 piloten die het hele kampioenschap betwisten in de hoogste klasse van het RallycrossRX. Vorig jaar hebben slechts 5 piloten het volledige kampioenschap gereden. Het FIA Europees Kampioenschap voorziet ook in eenmalige deelnames van lokale kampioenen en wereldsterren, waardoor het aantal deelnemers bij elke wedstrijd hoger zal liggen dan 20 Supercars. Er zijn twee halve finales van zes wagens, waarvan telkens de snelste drie naar de super finale gaan. En ik wil daar bij staan.”

Er worden ook veel meer races gereden dan in het verleden met vier kwalificatie heats waaruit de beste 12 geselecteerd worden voor de twee halve finales. In het beste geval moeten we dus zes keer aan de bak. Hierdoor hebben we een nadeel ten opzichte van de top teams omdat we ons geen al te grote schade kunnen veroorloven met de korte tijd tussen heats om herstellingen uit te voeren. Dit is ook de reden waarom we trouw blijven aan de extreem sterke en betrouwbare Focus. In feite ben ik de enige amateur in dit veld, maar ik zal strijden tot het bittere einde. Het FIA Europees Rallycross Kampioenschap krijgt steeds meer media aandacht en als je het dan kan opnemen tegen piloten van wereldklasse zoals Petter Solberg geeft dat nog extra motivatie. Het is wel heel spijtig dat er geen RallycrossRX wedstrijd in België of Nederland is. Zonder twijfel is dat een telleurstelling voor mijn trouwe supporters, maar ik ga dit goed maken door in het Belgisch Kampioenschap Supernationals aan te treden aan het stuur van een Volvo C30”, sluit de gemotiveerde JDK piloot af.

Categorieën: Nieuws | Geschreven door Wim Seerden

Comments are closed.