MDK in Mettet met Scirocco


Michaël De Keersmaecker met VW Scirocco Supercar van Jochen Coox in Mettet

Morgen dinsdag wordt in Mettet door promotor IMG de test- en persdag georganiseerd inzake de Belgische manche van het Wereld en Europees kampioenschap RallycrossRX. De piloten en de verzamelde pers zullen er kunnen kennis maken met de nagelnieuwe omloop, opgebouwd rond de bestaande infrastructuur van het Waalse circuit………….

Michaël De Keersmaecker, die als enige Belg twee Europese titels achter zijn naam heeft staan, wil uiteraard niet ontbreken en zal aantreden met de VW Scirocco van Jochen Coox die deze Belgische manche aan zich laat voorbij gaan. Voor De Keersmaecker, die afgelopen weekend in het gezelschap toefde van Coox tijdens diens debuut in het RallycrossRX in Lydden Hill, wordt dit de eerste kennismaking met de wagen waarmee hij op 12 & 13 juli aan de aftrap komt van de Belgische manche van het wereldkampioen-schap.

“We zijn afgelopen winter begonnen aan de opbouw van een Ford Fiësta, model R5, in eigen beheer. Het chassis en ophanging komen van de hand van VA Engineering in samenwerking met het Zweedse Tibuc. De motor wordt dan weer ontwikkeld door Callaghan, terwijl Unic de aandrijflijn onder handen neemt. De eerste wedstrijd was voorzien tijdens de Belgische manche in Mettet. Maar meer dan waarschijnlijk worden er tijdens de tweede seizoenshelft veranderingen aangekondigd inzake het technisch reglement. En daar gaan we uiteraard op wachten in plaats van nu verder te bouwen in functie van de huidige reglementen. Ik wil in 2015 nog eens alles in de strijd gooien en een volledig WK aan mijn palmares toevoegen. Het team van JDK Racing steunt volledig op privé schouders. En gezien de huidige ontwikkelingen binnen het EK en WK Rallycross is een dergelijk verhaal voor een privé team moeilijk vol te houden. We zijn dan ook nog op zoek naar een groot deel van het budget. Dat de internationale rallycross via de nieuwe promotor en de komst van een wereldkampioenschap uiteindelijk de return krijgt dat het verdiend is uiteraard toe te juichen. Maar de keerzijde van de medaille is dat kleinere teams met een beperkt budget die destijds de Rallycross mee hielpen groeien nu het deksel op de neus krijgen. We gaan ons echter niet laten kennen en mijn ervaring en circuitkennis zijn een grote troef. En op lange termijn is het uiteraard uitkijken welke weg het huidige EK en WK gaat.

Michaël de Keersmaecker kende in 2013 een seizoen om snel te vergeten. De JDK rijder startte met de nagelnieuwe semi-officiële Peugeot 208 SuperCar van Albatec Racing vol overtuiging aan het nieuwbakken EK Rallycross RX van promotor IMG. Voor de eerste wedstrijd moest hij reeds passen na een zware crash met de Volvo in het BK voor Super Nationals. Hij miste echter zijn entrée in Portugal niet, maar werd van zijn sokkel gereden en kon hierdoor niet doorstoten naar de halve finales. In Hongarije was hij de auteur van een van de zwaarste crashes uit de geschiedenis van de rallycross en gezien de herstelling teveel tijd in beslag nam, maakte hij een kruis over 2013. Het seizoen verder afwerken met de Ford Focus was geen optie wegens gebrek aan een goed gestructureerd team op dat moment.

“Maar dat hoofdstuk ligt achter ons. We kijken nu naar de toekomst, de opbouw van de Ford Fiësta en vooral naar het eenmalig optreden met de VW Scirocco van Jochen Coox”, besluit een immer strijdvaardige Michaël De Keersmaecker.

Categorieën: Nieuws | Geschreven door Gino Wallaert

Comments are closed.