FIA EK Rallycross: Michaël De Keersmaecker maakt tussenbalans op en kijkt vooruit naar Maasmechelen en Valkenswaard.

cover

Het Scandinavisch tweeluik is achter de rug en de tweede seizoenshelft is nu reeds op gang getrokken. Concreet wil dit zeggen dat het Europees rallycrossseizoen wordt opgedeeld in twee periodes van telkens vijf manches. Bij iedere seizoenshelft worden telkens de vier beste resultaten weerhouden waardoor de piloten telkens één joker achter de hand hebben. Het eigenaardige aan dit seizoen is wel dat de vakantie pas is aangebroken na de eerste wedstrijd van de tweede seizoenshelft.

Michaël De Keersmaecker keek na Noorwegen met gemengde gevoelens terug op de afgelopen vijf wedstrijden. Het begon allemaal heel goed met een rechtstreekse A-finale in het Engelse Lydden Hill en een vijfde plaats achter de absolute toppers. Nadien ging het iets minder goed en zakte de JDK-rijder terug naar de 7de plaats in de tussenstand waarin hij toch een top 5 ambieerde. Maar de wedstrijd in Zweden maakte veel goed. Hij lukte een schitterende wedstrijd en kon in de tussenstand opklimmen naar de 5de plaats. De doelstelling om naar Maasmechelen te komen binnen de top 5 en voor zware klanten als Mats Lysen en Davy Jeanney is dus gelukt.

“Het was een samenloop van omstandigheden tijdens de eerste seizoenshelft”, aldus onze Belgische hoop in de Koninginneklasse van de rallycross. “De top 5 zat er wel degelijk in, maar ik moest een wedstrijd afwerken met een slecht opgebouwde motor die een lekkage vertoonde op drie cilinders en me een pak punten kostte. Vanaf Hongarije verliep het een stuk beter. Daar werd in ijltempo mijn oude toerenmotor terug ingebouwd. Dat heeft mijn team onder leiding van Tom Sneyers en Karel Bril, aangevuld met engineer Tom Van Gool van Duxe Engine Works, bloed, zweed en tranen gekost. Maar het resultaat mocht gezien worden met een tweede en een derde chrono tijdens de kwalificatie. Maar ik kon het niet omzetten naar een mooie puntenoogst, want in de start werd ik brutaal in de muur gekatapulteerd door de Noor Hvaal”.

“Noorwegen was dan terug een wedstrijd om vlug te vergeten. Tijdens de reeksen had ik ondermeer een cardanbreuk en de verhoudingen van de versnellingsbak waren niet goed. De tweede maal van het seizoen dat ik de A-finale niet haalde. Bovendien was de motor aan een grondige revisie toe en vroeger dan verwacht heb ik een nieuw exemplaar aangekocht voor de volgende wedstrijd in Zweden”.

En blijkbaar was dit een goede zet. Via een vierde en een zesde chrono kon de JDK-piloot zich voor de vierde maal dit seizoen rechtstreeks plaatsen voor de A-finale. Hij sloot deze wedstrijd af op een voortreffelijke vijfde plaats.

“Op een droge piste of bij zware regenval ben ik op mijn best. Er zat iets meer in, maar ik ben tevreden gezien de moeilijke staat van de piste. Ik kan dus begin augustus afzakken richting Maasmechelen op een vijfde plaats voor Lysen en Jeanney en dat was mijn doelstelling. Als ik de wagens bekijk voor me in het klassement, dan moet ik vaststellen dat het allemaal exemplaren zijn van een jongere generatie met teams die genieten van fabriekssteun en quasi ongelimiteerde budgetten. De Rus Timerzyanov en de Noor Hvaal rijden met een Citroën van Kenneth Hansen die ook de Citroën DS3 leverde waarmee Loeb afgelopen weekend de X Games won in Los Angeles. De Amerikaan Foust rijdt met een Fiësta, opgebouwd bij Eriksson en officieel ondersteund door Ford en Rockstar energy drink. De Citroën DS3 van Doran in de kleuren van Monster energy drink is dan weer net als de wagens van Hansen mede ontwikkeld door M Technologies. Idem voor Jeanney die momenteel achter mij staat in het klassement. Ze beschikken over een totaal andere infrastructuur en hebben een leger engineers rondlopen. Ik ben de eerste zuivere privé rijder in het rijtje met beperkte middelen, maar met zeer gedreven mensen. De evolutie van de nieuwere wagens is duidelijk merkbaar op de piste en ze beschikken naast een supergoede wegligging ook over een fantastische tractie”.

“Ik ben dus wel best fier op mijn huidige vijfde plaats en mits wat meer geluk zat er zelfs meer in. De nieuwe koppelmotor is ideaal voor Maasmechelen en Valkenswaard. Ik durf te stellen dat een podiumplaats mogelijk is. Vorig jaar behaalde ik trouwens de pole in Valkenswaard en ik lag aan de leiding alvorens met pech uit te vallen. Ik reken uiteraard op de supporters om me desnoods naar voor te schreeuwen,” lacht een immer optimistische Michaël De Keersmaecker.

Méér info: www.jdkracing.be

Tekst: DSP

Foto: JDK Racing

Klassement na 6 wedstrijden
1.Timerzyanov: Citroën DS3 88p
2.Hvaal: Citroën C4 73p
3.Foust: Ford Fiësta MK7 61p
4.Doran: Citroën DS3 56p
5.De Keersmaecker Ford Focus 51p
6.Lysen: Renault Clio 50p
7.Walfrissson Renault Clio 43p
8.Jeanney Citroën C4 42p
9.Hedström Skoda Fabia 40p
10.Procter Ford Focus 34p
11.Lindefjell Skoda Fabia 34p
12.Pailler Peugeot 207 25p
13.Kuijpers Ford Fiësta MK7 21p
14.Bermingrud Citroën C4 20p
…….

 

Categorieën: Nieuws | Geschreven door Wim Seerden

Comments are closed.