EK Rallycross Nyirad / Hongarije: Michaël De Keersmaecker van de baan gekegeld na knappe kwalificatie

20120602JH-4

Afgelopen weekend had Michaël de Keersmaecker een punt kunnen zetten achter zijn pechreeks in het Europees Rallycross-kampioenschap. Na een zeer stresserende week met problemen aan de krachtbron in Oostenrijk moest Hongarije een ommezwaai betekenen. En daar leek het ook op na de kwalificaties toen hij in de A-finale een schitterende derde startpositie uit de brand sleepte. Maar het verliep niet zoals verhoopt.

“De motor die ik in Engeland liet bouwen bracht niet het verhoopte resultaat in Frankrijk en Oostenrijk”, steekt de JDK-rijder van wal.

“Bij onze aankomst in Hongarije enkele dagen na de wedstrijd in Oostenrijk heeft Tom Van Gool van Duxe Engine Works ontdekt dat er op drie cilinders een lekkage zat en dus de motor veel vermogen te kort kwam. Samen met Tom Snijers en Karel Bril hebben ze dan mijn reservemotor ingebouwd. Het betreft hier een exemplaar van twee jaar oud die destijds nog was geleverd door Jernberg en onderhouden was door Van Gool. Een zuivere toerenmotor dus ipv van de koppelmotor waarmee ik het seizoen aanving. De jongens werkten de klok rond en het resultaat was verbluffend. Ik klokte de tweede chrono tijdens de training en daar was ik uiteraard zeer tevreden mee”.

Ook tijdens de kwalificatieheat op zaterdag verbaasde Michaël in positieve zin. Met een tweede chrono na de Rus Timerzyanov in een Citroën DS3 WRC van Kenneth Hansen en tevens de snelste wedstrijdronde achter zijn naam mocht hij met een gerust hart gaan slapen. De wagen draaide als een Zwitsers uurwerk terwijl de supersnelle omloop op zijn lijf is geschreven. Tijdens de tweede heat op zondag kon hij de Fiësta WRC van de Amerikaanse vedette Tanner Foust vlot volgen tot hij na zijn jokerlap voor de voeten werd gereden door een tragere concurrent en enkele seconden liet liggen. Met een zesde chrono was Michaël reeds zeker van een A-finale, maar via de derde heat wou hij nog enkele plaatsen opschuiven op de startgrid. En ook dit lukte via een derde chrono wat hem de derde startplaats opleverde na Timerzyanov en Foust. Hierdoor was De Keersmaecker erin geslaagd om gerenommeerde piloten als Doran, Hvaal, Lysen, Jeanney & Lindefjell puur op snelheid achter zich te houden.

“Ik stond op de eerste startrij aan de buitenkant op de vuile kant van de piste”, gaat Michaël verder. “Ik had liever op de vierde plaats gestaan achter poleman Timerzyanov. Desondanks verliep de start zeer goed. Timerzyanov, Foust en ikzelf kwamen het best uit de startblokken en ik kon me zelfs permitteren om naar de binnenkant te sturen voor de eerste remzone. Uiteraard met het risico dat het achterliggend verkeer mijn wagen gebruikte om hun wagen gestopt te krijgen. En zo gebeurde ook; Ik kreeg een lel verkocht van de Citroën C4 WRC van Hvaal waardoor ik rechtdoor de bandenmuur inging. Ik moest als laatste aansluiten, maar ik was uiteraard woedend. Mijn wagen ging als een speer en tijdens mijn inhaalbeweging benaderde ik op 3/1000 seconde na het ronderecord. Ik kreeg terug aansluiting en net toen ik Lindefjell wou passeren trok hij de deur toe om de Citroën DS3 WRC van Doran te ontwijken die uit de jokerlap kwam. Resultaat; opnieuw de vangrail in en zware schade”.

“Uiteraard ben ik terug ontzettend teleurgesteld. Na het gesukkel met de motor in Frankrijk en Oostenrijk was ik terug goed onderweg en dan wordt je brutaal van de baan gereden en dit zonder bestraffing. Het team heeft zich voor 200 % ingezet en dat heeft geloond met een derde startplaats en heel snelle chrono’s. Ook als piloot heb ik terug bewezen dat ik voor niemand moet onderdoen terwijl het overgrote merendeel met grotere budgetten en moderner materiaal aan de start komen. Ik was heel dicht bij een podiumplaats. Ik kan wel besluiten met een positieve noot; we staan er weer en de combinatie van Duxes, Tom Sneyers, Karel Bril, Vereecken Motorsport en mezelf werkt wel degelijk”, besluit Michaël De Keersmaecker.

Tekst: DSP

Foto: JDK Racing

Categorieën: Nieuws | Geschreven door Wim Seerden

Comments are closed.